L'acció tutorial


L'acompanyament personalitzat del procés d'aprenentatge i d'escolarització de l'alumne el considerem  un eix vertebrador essencial de la formació dels nostres alumnes. El pla d’acció tutorial és el document on s’especifiquen els criteris per a l’organització de l’acció tutorial al nostre institut i les seves línies prioritàries de funcionament. La tutoria consisteix en un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:

  • aprendre a ser un mateix (amb confiança, responsabilitat, seguretat, autoconeixement, constància i autoestima), 
  • aprendre a ser autònom (a partir de la cura d'un mateix i de l'entorn, de participar i orientar-se en la presa de decisions en l'espai i en el temps),
  • aprendre a aprendre (amb hàbits de treball, pautes d'estudi, capacitat d'esforç, disciplina, atenció, reflexió, escolta activa, pensament divergent, crític i creatiu)
  • aprendre a comunicar-se (a partir de l'expressió de les pròpies emocions, sentiments, necessitats i idees, capaç de conversar en grup per construir, tenint en compte la comunicació verbal però també la no verbal)
  • aprendre a viure junts (a partir de les relacions amb els altres, el treball de cooperació, la comprensió i interacció amb la realitat social i el valor i respecte  per les diferències)

L’acció tutorial es desenvolupa per part de tot el professorat, però s’intensifica, especialitza i personalitza en la figura del professor-tutor i exigeix una programació específica tant a nivell de centre com de grup. La funció orientadora no ha de ser entesa com una activitat específica al marge de la funció docent: tot el professorat ha de contribuir a que l’educació sigui integral i personalitzada ja que la seva tasca educativa va més enllà de la simple instrucció o transmissió de coneixements.

L’acció tutorial comprèn, doncs, el conjunt d’activitats d’acollida, d’orientació acadèmica i professional, per tal d'acosseguir l'èxit educatiu i personal per a cadascun dels nostres alumnes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada